ijzersterk in transport

het ontstaan van:

Transportbedrijf TimTrans heeft het uitstekend op de rit

Wat zijn de overeenkomsten tussen topsport bedrijven en ondernemen?
Waarschijnlijk zijn het er een flink aantal,
maar een van de belangrijkste overeenkomstige factoren is wellicht doorzettingsvermogen.
Af en toe, met vallen en opstaan, tot op het tandvlees gaan,
maar dan toch zorgen dat je de finish haalt.
Het liefst als eerste. Niet vreemd natuurlijk dat sommige topsporters
na hun carrière een nieuwe uitdaging aangaan als ondernemer.
En dan ook opnieuw succes boeken.
Bijvoorbeeld in het geval van Eimbert Timmermans, directeur van Timtrans uit Veghel.

Het begon allemaal in 1992 toen de succesvolle en voormalig tweevoudig wereldkampioen motorcross in de zijspanklasse Eimbert Timmermans z’n eigen transportbedrijfje begon.
Met de overname van drie vrachtwagens uit het Schijndelse bedrijf van z’n vader zette hij een punt achter de professionele motorsport en zijn eerste eigen schreden binnen de transport en logistiekwereld.
Niet dat deze wereld hem vreemd was. Integendeel, al op jonge leeftijd was hij veelvuldig in de garage van vaders bedrijf te vinden.
Eerst als monteur, later ook vele jaren als chauffeur.
En ook nu nog, terwijl het bedrijf uitgroeide naar een gespecialiseerd transportbedrijf met veertig eigen mensen die met 30 eigen trekkers en 85 opleggers vele tonnen per dag vervoeren, is deze succesvolle ondernemer, voor intimi ‘Timke’, nog steeds frequent te vinden in en onder de auto’s.
Bij voorkeur sleutelend in een overall ‘omdat ik me daar beter in voel dan een driedelig pak’.

Moeilijke periode;

Het op industrieterrein De Dubbelen in Veghel gevestigde bedrijf maakte in 1997 plotseling
een sterke groei door vanwege de overname van het transport en expeditie
voor de Veghelse vestiging van Thyssen Krupp
Hiermee groeide het wagenpark in een keer van 13 naar 31 combinaties.
ThyssenKrupp Materials Nederland is een onderneming van de wereldwijde organisatie ThyssenKrupp Services.
ThyssenKrupp Materials Nederland is een service groothandel in lange en platte walsstaal producten,
buizen, constructie- en blankstaal, lange en platte roestvast staal producten,
special products, industriële kunststoffen en non-ferro producten zoals aluminium, koper en messing.
Eimbert: “Het was toen even een moeilijke aanloopperiode, omdat de twee bedrijfsculturen sterk van elkaar verschillen.
Uiteindelijk hebben we het letterlijk en figuurlijk toch goed op de rit gekregen en
vormt het gespecialiseerde transport van staal door heel Nederland zo’n 90% van onze activiteiten.

Altijd op zoek naar chauffeurs;

Wat in toenemende mate een probleem was en nog steeds is, blijkt het werven van goede chauffeurs.
Eimbert: “Veel transporteurs maken tegenwoordig gebruikt van chauffeurs uit het voormalige Oostblok.
Ik ben daarin wat terughoudend ik ben nog steeds van mening dat ‘het betere werk rond de kerk te vinden is’.
Ik zoek nieuwe chauffeurs derhalve dichter bij huis.
We kennen maar weinig verloop, maar vanwege het feit dat we nog steeds meegroeien met onze klanten,
blijven we behoefte houden aan chauffeurs.
Gemotiveerde kandidaten mogen dan ook altijd contact opnemen met ons.
Dat kan b.v. door invullen van het formulier dat u hier vindt.
Ook de gewenste toekomstige groei met eigen materieel staat of valt met het vinden van de juiste mensen.
We beschikken gelukkig wel regelmatig over nieuwe aanwas van leerlingen die de opleiding transport & logistiek volgen.
Voor de BBL leerlingen zijn we een erkend en interessant leerbedrijf met een goede leermeester.
Deze worden veelal te werk gesteld bij ThyssenKrupp in Veghel,
alwaar ze na het behalen van het tractorrijbewijs mogen rijden op een shuttletruck voor het verplaatsen van opleggers.
De meeste vinden dat een prachtige ervaring en we hebben er bovendien goede mensen aan overgehouden.

Onderhoud in eigen beheer;

Hoeveel ton wij jaarlijks vervoeren? Ik weet het eigenlijk niet precies.
Per dag gaat bij ThyssenKrupp ongeveer 500 ton staal de deur uit en dan hebben
we het nog niet eens over de aanvoer, dus reken maar uit.
Het transport van staal en metaal is overigens een vak apart.
Naast extreme lengten en breedtes is het niet zozeer het totaalgewicht,
als wel de verdeling hiervan waar we rekening moeten houden bij de belading.
Daartoe hebben we bijvoorbeeld meters geplaatst om de asdruk exact te meten.
We kennen ook bijzonder vervoer met een lengte tot liefst 27 meter en een breedte van 4 meter.
Vanwege het feit dat de belading meestal bijzondere formaten kent,
hebben onze opleggers veelal speciale voorzieningen.
Dat is altijd maatwerk dat we in onze eigen werkplaats vervaardigen omdat we zelf precies weten wat we willen.
Overigens doen we 90% van het onderhoud aan onze trucks en opleggers zelf in eigen beheer.
Naast de gemiddeld anderhalf uur per dag op kantoor voor de noodzakelijke administratieve zaken,
besteed ik daar persoonlijk veel aandacht aan.”



Kaas op het brood;

“Naast onze activiteiten voor ThyssenKrupp werken we natuurlijk voor meer opdrachtgevers
waarmee we vaak al een lange relatie onderhouden.
Zoals Van Swaay Hout in Schijndel, een productie - en groothandelsonderneming met een leidende positie in het leveren van duurzaam hout.
Ook Hout Industrie Schijndel behoort tot onze zeer gewaardeerde klantenkring.
Een eigentijds en modern bedrijf dat het gehele proces van Opslag, drogen, schaven, profileren, kops bewerken, lakken en verpakken in huis heeft.
En ook Boomkwekerij Gebr. van den Berk in Sint-Oedenrode waarvoor we,
met name in de periode tussen november en april, het transport verzorgen van diverse formaten bomen.
Dat vraagt om een bijzondere aanpak en behandeling omdat deze bomen heel kwetsbaar zijn.
Daarom maken we hiervoor dan ook altijd gebruik van gespecialiseerde mensen die dit soort werk goed in de vingers hebben.
De juiste man op de juiste plaats, daar draait het meestal om.
We willen voor klanten van toegevoegde waarde zijn.
Niet alleen door datgene te doen waarvoor je betaald wordt, maar juist door wat extra’s te doen.
We zijn in een complete keten van bedrijfsactiviteiten slechts een dienstverlenende schakel.
De klant staat centraal, dat houden we ons altijd goed voor ogen.
Zoals een klant ooit tegen me zei: ‘je mag bij mij best de kaas op je brood verdienen,
het moet alleen geen dikkere plak zijn als op mijn eigen boterham.’

Respect afdwingen;

Maar ook de interne klanten, de medewerkers, zijn heel belangrijk voor Timtrans.
“We hebben een hechte ploeg die bereid is om ook voor elkaar de handen uit de mouwen te steken.
Niet alleen de chauffeurs en verladers, maar ook de planners en dames van de administratie.
Ik voel mezelf ook een gewoon mens tussen m’n mensen.
Gewoon doen en ook zelf aanpakken, daar dwing je ook respect mee af.
Er wordt bij ons hard gewerkt, maar aan het eind van de week en gedurende een aantal
personeels-activiteiten door het jaar heen is er ook tijd voor ontspanning en een biertje.

neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op

 

Timtrans, de specialist in nationaal en internationaal transport!